Assalamualaikum, salam sejahtera.
Sangat lama saya tidak update laman blog ini dengan posting terbaru baik yang berkaitan dengan hal-hal pusaka atau selainnya. Sepanjang minggu yang lalu, saya kurang berada di pejabat kerana bertugas di luar, iaitu pada 11 dan 12 hb yang lepas. Pada 14 hb pula saya bercuti rehat, al maklum saya masih berulang setiap minggu ke Putarajaya memandangkan keadaan masih belum membenarkan saya berpindah ke sana. Oleh yang demikian, masa bersama keluarga di hujung perlu ditambah dengan mengambil cuti rehat. Bagi saya, keluarga adalah nyawa saya, sebab itu saya tak faham sikap orang yang meletakkan keluarganya di angka belakang.
Ok..ok, terlepas tajuk nampaknya.
Seperti yang saya janjikan dalam posting yang lepas, berkenaan dengan Akta Pembahagian 1958, hari ini saya akan berkongsi sedikit sebanyak yang saya fahami tentang intipati akta ini. Sebelum itu mari kita rujuk petikan daripada Seksyen 12 (7) Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1958 yang menyebut di dalam Bahasa Inggeris:
"The Collector shall ascertain, in such manner as may be most appropriate, the law applicable to the devolution of the estate of the deceased, and shall decide who in accordance with that law are the beneficiaries and the proportions of their respective shares and interests."
Petikan daripada seksyen ini telah memberi penjelasan berkaitan tugasan Pemungut untuk menentukan undang-undang yang paling sesuai digunapakai dalam pelupusan harta pusaka simati, dan menentukan berdasarkan undang-undang tersebut siapakah benefisiari dan berapakah bahagian syer yang akan diterima oleh setiap daripada mereka daripada harta pusaka simati.
Adapun bagi orang-orang Islam, sudah maklum bahawa undang-undang yang digunapakai adalah hukum faraid, hibah dan wasiat (jika ada) kerana ketetapan ini telah ditentukan di dalam Kitab Suci Al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w.
Namun, bagi mereka yang bukan beragama Islam, suatu undang-undang telah digubal iaitu Akta Pembahagian 1958 (Akta 300), yang menentukan pembahagian harta pusaka simati bukan Islam berdasarkan kepada senarai waris yang terdekat kepada simati itu. Sudah pasti bahawa pembahagian di dalam Akta 300 sangat jauh berbeza daripada hukum faraid. Namun jika diteliti, kita akan dapat melihat bahawa penyusunan waris-waris terdekat semacam suatu modifikasi daripada sistem yang telah wujud di dalam hukum faraid Islam yang telah disyariatkan lebih 1400 tahun dahulu.
Baik, tanpa menulis panjang lagi, saya suka untuk menampal imej teks Akta 300 yang telah saya scan, buat rujukan pembaca sekalian. Mungkin isi kandungan teks tersebut agak sukar difahami. Oleh yang demikian, suatu jadual ringkasan pembahagian akan menurutinya.
Sangat lama saya tidak update laman blog ini dengan posting terbaru baik yang berkaitan dengan hal-hal pusaka atau selainnya. Sepanjang minggu yang lalu, saya kurang berada di pejabat kerana bertugas di luar, iaitu pada 11 dan 12 hb yang lepas. Pada 14 hb pula saya bercuti rehat, al maklum saya masih berulang setiap minggu ke Putarajaya memandangkan keadaan masih belum membenarkan saya berpindah ke sana. Oleh yang demikian, masa bersama keluarga di hujung perlu ditambah dengan mengambil cuti rehat. Bagi saya, keluarga adalah nyawa saya, sebab itu saya tak faham sikap orang yang meletakkan keluarganya di angka belakang.
Ok..ok, terlepas tajuk nampaknya.
Seperti yang saya janjikan dalam posting yang lepas, berkenaan dengan Akta Pembahagian 1958, hari ini saya akan berkongsi sedikit sebanyak yang saya fahami tentang intipati akta ini. Sebelum itu mari kita rujuk petikan daripada Seksyen 12 (7) Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1958 yang menyebut di dalam Bahasa Inggeris:
"The Collector shall ascertain, in such manner as may be most appropriate, the law applicable to the devolution of the estate of the deceased, and shall decide who in accordance with that law are the beneficiaries and the proportions of their respective shares and interests."
Petikan daripada seksyen ini telah memberi penjelasan berkaitan tugasan Pemungut untuk menentukan undang-undang yang paling sesuai digunapakai dalam pelupusan harta pusaka simati, dan menentukan berdasarkan undang-undang tersebut siapakah benefisiari dan berapakah bahagian syer yang akan diterima oleh setiap daripada mereka daripada harta pusaka simati.
Adapun bagi orang-orang Islam, sudah maklum bahawa undang-undang yang digunapakai adalah hukum faraid, hibah dan wasiat (jika ada) kerana ketetapan ini telah ditentukan di dalam Kitab Suci Al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w.
Namun, bagi mereka yang bukan beragama Islam, suatu undang-undang telah digubal iaitu Akta Pembahagian 1958 (Akta 300), yang menentukan pembahagian harta pusaka simati bukan Islam berdasarkan kepada senarai waris yang terdekat kepada simati itu. Sudah pasti bahawa pembahagian di dalam Akta 300 sangat jauh berbeza daripada hukum faraid. Namun jika diteliti, kita akan dapat melihat bahawa penyusunan waris-waris terdekat semacam suatu modifikasi daripada sistem yang telah wujud di dalam hukum faraid Islam yang telah disyariatkan lebih 1400 tahun dahulu.
Baik, tanpa menulis panjang lagi, saya suka untuk menampal imej teks Akta 300 yang telah saya scan, buat rujukan pembaca sekalian. Mungkin isi kandungan teks tersebut agak sukar difahami. Oleh yang demikian, suatu jadual ringkasan pembahagian akan menurutinya.
Walaubagaimanapun, pada tahun 1997 suatu pindaan telah dibuat pada Seksyen 6 Akta 300. Ini dilakukan atas desakan daripada kebanyakan NGO wanita di Malaysia sebelum waktu itu yang mendapati bahawa pembahagian harta pusaka simati bukan Islam berdasarkan kepada Akta 300 adalah lebih cenderung kepada pihak lelaki. Berikut adalah teks PDF pindaan Akta 300 yang dikenali sebagai Akta A1004.
Sekian buat kali ini. Terima kasih. Wassalam.
0 Ulasan:
Catat Ulasan